Sök:

Sökresultat:

47664 Uppsatser om Olika lärstilar - Sida 1 av 3178

Bakgrundsmusik i klassrummet - högre eller lÀgre volym? : En studie om musikens olika funktioner och möjligheter i klassrummet

Detta examensarbete har underso?kt la?rare och elevers erfarenheter och upplevelser av bakgrundsmusik i klassrummet. Fokus har legat pa? hur bakgrundsmusik pa?verkat klassrumsmiljo?n, och i vilken utstra?ckning den passar in i elevers olika la?rstilar och vilka avsikter la?rarna har. Arbetet har delats upp i tva? delstudier da?r sex la?rare och tolv elever har intervjuats.

Motivation och kreativitet i grundskolan : En enkÀtstudie om en grupp elevers upplevda lÀrandemiljö i Är 8

Skolverket (2009:5) har i sin alarmerande rapport kommit fram till att resultaten i svensk skola dalar kraftigt. Ma?nga elever na?r inte godka?nda ma?l na?r de la?mnar grundskolan. Anledningen till varfo?r det ser ut sa? a?r sja?lvklart ma?ngfacetterad, men jag funderar pa? om en anledning kan vara att elever idag kanske fa?tt en annan insta?llning till skolga?ng och utbildning.

VÀgar in i lÀrandet

Ett arbete som handlar om att vi alla lÀr, Àr och tÀnker olika, olika gÄnger pÄ olika sÀtt allt utifrÄn vÄra olika erfarenheter och förutsÀttningar. Arbetet Àr tÀnkt att kunna anvÀndas som ett material för att börja arbeta med olika uttrycksformer samt att utveckla förstÄelse för att vi alla ibland behöver olika vÀgar och arbetssÀtt för att komma Ät ett meningsfullt och lustfyllt lÀrande..

Redesign av en produktserie hjÀlpmedel

Proejktet har syftat till att utveckla en gemensam design för ett antal produkter som ett företag tillverkar. Proukterna Àr olika hjÀlpmedel som Àr till för att pÄminna anvÀndaren om olika saker i hemmet, sÄ som spisen, kaffebryggaren och ytterdörren. För att hitta en röd trÄd som alla produkter kan anta har olika koncept utvecklats och som sedan har utvÀrderats med hjÀlp av olika produktutvecklingsverktyg..

Webbstandarder för fler Àn en plattform

Sandvik har idag ingen standard för hur webbapplikationer ser ut pÄ olika plattformar. DÀrför kan utseendet skilja sig mellan olika plattformar och de anvÀnder olika stylesheets för att forma designen. Uppgiften Àr att skapa en mall som ger samma resultat designmÀssigt oavsett vilken plattform som anvÀnds. För att genomföra detta anvÀnds olika utvecklingsmiljöer pÄ olika plattformar. Skapandet av mallen utgÄr frÄn intranÀtet och dess riktlinjer och de standarder som Àr aktuella idag kontrolleras..

LjudnivÄn i kycklingstallar : mÀtningar i olika stallar och vid olika tidpunkter under uppfödningsperioden

Ett arbete om olika ljudnivÄer i kycklingstallar under en uppfödningsperiod. Hur ljudet förandras inne i stallet i tackt med att djur och ströbÀdd vÀxer.

"Jag försöker variera, men..." : en undersökning om pedagogers förhÄllningssÀtt till elevers olika lÀrandestilar

Syftet med undersökningen Àr att undersöka pedagogers förhÄllningssÀtt till elevers olika lÀrandestilar. Det har ocksÄ studerats vilka metoder som ges av pedagogen för att tillgodose olika lÀrandestilar. I litteraturgenomgÄngen beskrivs olika lÀrandestilar samt Gardners olika intelligenser. Metoden som anvÀnts för att fÄ fram resultatet har varit kvalitativ dÀr vi har anvÀnt oss av intervjuer och observationer. Vi har kommit fram till att pedagoger vet att elever har olika lÀrandestilar men vÄra resultat visar inte att pedagoger medvetet lÀgger upp sin undervisning utifrÄn dessa olika lÀrandestilar.

Handbok om slöjdmaterial

Bakgrunden till examensarbetet var att fördjupa mig i olika material och hur man pÄ olika sÀtt kan anvÀnda sig av dem i grundskolans slöjdundervisning.Syftet med arbetet var att fÄ en bredare kunskap om olika material och deras anvÀndningsomrÄden.Metoder jag anvÀnde var frÀmst litteratursökning, tvÄ intervjuer med verksamma slöjdlÀrare samt provade pÄ de olika materialen och tekniker som jag hittade.Resultatet blev en form av handbok med de olika materialen dÀr Àven standardmaterialen Àr med. Standardmaterialen har jag med dÄ jag upplevt att elever mÄnga gÄnger inte vet hur de materialen beter sig. Det jag fann mest intressant i arbetet var allt jag lÀrde mig dÄ jag provade pÄ olika material, och Àven allt jag lÀste om de materialen jag har med i resultatet..

Kolonialism - en lÀroboksanalys utifrÄn 3 olika böcker frÄn 3 olika decennier med utgÄngspunkt i begreppshistoria

MÄlet med denna uppsats Àr att se hur begreppet kolonialism behandlas i tre olika lÀroböcker frÄn tre olika decennier; 1960-, 1980, samt 1990-tal. Arbetets teoretiska utgÄngspunkter behandlar historiemedvetenhet, eurocentrism samt orientalism och för att fÄ svar pÄ min frÄga anvÀnds som analysmetod begreppshistoria i den lÀrobokanalys som ska genomföras. Sammanfattningsvis pekar mitt resultat pÄ att det finns begrÀsningar i historieböckerna som studeras gÀllande begreppet kolonialism. Vidare visar resultatet pÄ att det finns skillnad mellan dÄ och nu i de förklaringar som de tre olika lÀroböckerna ger..

Olika uttryck av ledarskap - en nÀrstudie av en mikrosituation

Vi finner att ledarskapet tar sig olika uttryck beroende av kontext. Cheferna och medarbetarna har olika uppfattningar om verksamheten. Vi tolkar dessa olika verksamhetsuppfattningar som ett resultat av utebliven kommunikation. Dessutom gör personalen ingen Ätskillnad mellan ledarskap och chefskap. Detta Àr ej heller av avgörande betydelse, sÄ lÀnge det resulterar i att alla har samma uppfattning om organisationens dagliga verksamhet..

En studie om lÀrares hÀnsynstagande till elevers olika
lÀrstilar i lÀs- och skrivundervisningen

Syftet med vÄr studie Àr att beskriva och fÄ en förstÄelse för hur lÀrare i Är 1-3 tar hÀnsyn till elevers olika lÀrstilar i lÀs- och skrivundervisningen. VÄr frÄgestÀllning Àr om lÀrare har de olika lÀrstilarna i Ätanke i lÀs- och skrivundervisningen och för att fÄ svar pÄ detta har vi gjort djupintervjuer med lÀrare i tidigare Är frÄn Norr- och VÀsterbotten. FrÄn resultatet kan vi utlÀsa att lÀrarna tar hÀnsyn till elevers olika lÀrstilar i lÀs- och skrivundervisningen genom att de har stor variation i arbetssÀtt och varvar teori och praktik, men de gör det utan vetskap om att de i grunden utgÄr frÄn olika teorier. Det vi kan konstatera utifrÄn denna studie Àr att lÀrarna Àr vÀl medvetna om att elever lÀr med olika sinnen och att variationen Àr av största vikt..

en studie av pedagogers sÀtt att stimulera och stÀrka barnens sprÄkutveckling i skolan

SprÄket utvecklas under skoltiden pÄ mÄnga olika sÀtt med mÄnga olika metoder som pedagoger anvÀnder sig av. Syftet med arbetet Àr att se hur pedagogerna arbetar för att stÀrka och stimulera barnens sprÄkutveckling. Fyra pedagoger i F-klass samt Är 1 och 2 intervjuades med utvalda frÄgor, och tre undervisningstillfÀllen spelades in. Undersökningen visade att pedagogerna anser att barnen ska fÄ möjlighet att lÀra genom olika sinnen; de ska fÄ möjlighet att ta till sig kunskap pÄ olika sÀtt, bÄde teoretiskt och praktiskt..

Olika generationers syn pÄ flexibilitet i arbetslivet

Denna uppsats handlar om olika generationers syn pÄ flexibilitet i arbetslivet. Resultatet bigger pÄ tvÄ fokusgrupper som har samtalat fem teman som rör flexibilitet i arbetslivet. De tvÄ grupperna har deltagare frÄn tvÄ olika generationer, i den yngre gruppen var deltagarna mellan 20 och 35 Är och i den Àldre gruppen var deltagarna mellan 50 och 65 Är. Huvudtemana för denna uppsats Àr begreppet flexibilitet, flexibilitet nu och dÄ, ideal flexibilitet och de tvÄ generationernas olika syn pÄ flexibilitet. Dessa teman Àr finns med genom hela uppsatsen och Äterfinns i teori, resultat och diskussion.

Vilka sekvenser anvÀnds vid diagnostisering av Multipel skleros vid Magnetkameraundersökningar?

Undersökning med magnetkamera (MR) spelar en central roll vid diagnostisering av multipel skleros (MS), vid dessa undersökningar anvÀnds en mÀngd olika sÄ kallade sekvenser. Sekvenserna Àr programmerade att kunna framstÀlla olika vÀvnader pÄ olika sÀtt. VÄrt övergripande syfte med denna studie var att finna evidens för anvÀndbara MR-sekvenser vid diagnostisering av MS. Systematiskt evidensbaserad litteraturöversikt var metoden vi valde för att genomföra vÄr studie. Resultatet Àr att det finns ingen unik sekvens som kan anvÀndas för att diagnostisera MS med MR-kameran, det Àr dÀremot en kombination av flertalet olika sekvenser som Àr lösningen till att kunna framhÀva tecken pÄ MS-sjukdom i hjÀrna och ryggmÀrg.

Upplevelser av sjukskrivningsprocessen ur olika perspektiv

SjukfrÄnvaro Àr ett komplext fenomen som pÄverkas av olika faktorer pÄ olika nivÄer, frÄn individer till samhÀllen. Fortfarande saknas det dock studier av hur de olika aktörerna som deltar i en sjukskrivningsprocess upplever processen. Syftet med denna intervjustudie var att undersöka hur fyra olika aktörer, FörsÀkringskassan, företagshÀlsovÄrden, arbetsgivaren och den sjukskrivne upplever varandra och sjukskrivningsprocessen. Totalt deltog sex personer i halvstrukturerade intervjuer som sedan bearbetades enligt tematisk analys. Resultatet visar att de olika aktörerna har olika perspektiv och i vissa fall har svÄrt att förstÄ varandras roller i sjukskrivingsprocessen.

1 NĂ€sta sida ->